Uusien toimintatapojen kehittäminen tekee työstä mielekästä
Jo pikkupoikana Paavo Jääskeläinen halkoi tarhan pihamaalla kiviä nähdäkseen, mitä niiden sisällä on. Myöhemmin kiinnostus kallioperään vei hänet aina kalliosuunnittelijaksi asti. Destialla hän pääsee haastamaan itseään erilaisissa kohteissa ja projekteissa.
Jääskeläinen tuli Destialle vuonna 2013 perustamaan kalliorakennussuunnittelun toimialaa.
– Olen lukenut pääaineenani kalliorakentamista. Luin pääaineen laajuisena sivuaineenani teknillistä geologiaa, Jääskeläinen kertoo.
– Teen suunnittelutyötä sekä toimistolla että kentällä. Saan keksiä projekteja myös itse, eikä samaa hommaa tarvitse tehdä koko ajan. Olemme kehittäneet uusia hankkeita. Työmahdollisuudet ovat siis hyvin monipuoliset, Jääskeläinen summaa.
Kalliosuunnittelijan työ on hyvin vaihtelevaa
Vuosien varrella Jääskeläinen on päässyt työskentelemään esimerkiksi Redin maanrakennusurakan suunnittelupäällikkönä, erilaisten tiekohteiden kallioleikkausten lujitussuunnittelussa ja monissa hankekehitysprojekteissa. Huonokuntoisten kallioleikkausten lujitussuunnittelulla ja lujittamisella teiden turvallisuutta voidaan parantaa ja riski kallion sortumisesta pienenee. Lisäksi Jääskeläinen toimii Destian asiantuntijapalveluissa projektipäällikkönä.
– Olin Destian Länsimetron ajotunneliurakassa mukana urakoitsijan kallioteknisenä asiantuntijana. CV:hen mahtuu myös suunnittelijana toimiminen useissa maanalaisissa kalliorakennushankkeissa. Näistä esimerkiksi Länsimetron Matinkylän asema, P-Hämppi, Jätkäsaaren maanalaiset tilat, Kamppiparkin laajennus, City Centerin huoltopihat ja monia muita hankkeita, Jääskeläinen listaa.
– Lisäksi olemme tehneet aika paljon kopterikuvauksia. Kuvista saa tehtyä 3D-malleja. Kopteri kuvaa automaattisesti tietyt kuvat, joista saadaan tehtyä malli, joka puolestaan saadaan sidottua koordinaatistoon, Jääskeläinen jatkaa.
Haastavat kohteet kiinnostavat eniten
Työ Destialla on Jääskeläiselle merkityksellistä. Kaupunkikehittäminen ja paremman infran rakentaminen on aina ollut lähellä hänen sydäntään. Maanalaisia hankkeita kehittämällä ja rakentamalla maan alle voidaan sijoittaa esimerkiksi liikennettä, pysäköintiä ja jopa teollisuutta, jolloin maan päällinen alue muuttuu viihtyisämmäksi ja ihmisystävällisemmäksi. Täten asumisen laatu paranee paremman infran kautta.
– Tykkään haasteista, joten niitä pitää olla. Kohteet ovat aina kiinnostavampia, kun ne ovat vähän vaikeita ja joudun miettimään, miten asiat ratkaistaan, Jääskeläinen kiteyttää.