Uratarina

Loikkanen ja Kolehmainen

Viitostien työmaalla hommat lutviutuvat leppoisan supliikin saattelemana.

Kaihun alueen rampilla Mikkelin kupeessa käy kuhina. Ruuhkaisen valtatien liikenteen seassa ahkeroi kuusikymmentä työntekijää kaivinkoneineen, nostureineen ja kuorma-autoineen. Tässä urakassa liikennejärjestelyihin ja työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

Reilun 20 miljoonan euron valtatie 5:n urakka on yksi Destian suuria käynnissä olevia hankkeita. Se kattaa neljän kilometrin mittaisen lisäajoradan, yhdeksän uutta siltaa, muutaman korjattavan sillan, melusuojauksia ja pohjaveden suojauksia sekä uutta kevyen liikenteen väylää.

Työmaapäällikkö Aki Loikkanen, 39, ja työnjohtaja Juho Kolehmainen, 26, rupattelevat leppoisasti suururakasta, joka on edennyt aikataulussa.

– Kun työmaa sijaitsee lähellä kaupungin keskustaa vilkkaasti liikennöidyllä alueella, tulee tämän tästä yllätystilanteita. Liikennejärjestelyjen suunnitteluun ja työturvallisuuteen onkin tässä urakassa kiinnitetty erityistä huomiota, Loikkanen sanoo.
– Arkemme on ongelmien ratkomista. Siksihän me täällä olemme, toteaa Kolehmainen.

Kaksikolla on selkeä työnjako: Loikkanen vastaa urakan kokonaisuudesta ja talouspuolesta. Hänen aikansa kuluu enemmän toimistolla talousasioiden ja sähköpostien parissa. Kolehmainen pörrää järeällä maasturillaan pitkin työmaata johtamassa urakan käytännön etenemistä.

Hänen vastuullaan on valaistusten ja telemaattisten järjestelmien suunnittelun ja valvonnan lisäksi liikennejärjestelyjen suunnittelu ja ohjaus sekä tienrakentaminen Jyväskylän rampin puoleisessa päässä.
Tällä kaksikolla juttu luistaa lupsakkaasti savon murretta vääntäen. Yhteistyö sujuu kitkatta, mikä ei ole mikään ihme, sillä he ovat työskennelleet viimeisimmät neljä vuotta yhdessä eri hankkeissa.

Kolehmainen aloitti Destiassa kesäharjoittelijana vuonna 2011 Savonlinnan rinnakkaisväylän urakassa, jonka työmaapäällikkönä oli Loikkanen. Sittemmin tiet ovat kohdanneet taas Savonlinnan urakassa sekä Kivisalmen vedenjohtamisjärjestelmän urakassa Lappeenrannassa, ja nyt valtatie 5 -urakassa.
Kolehmaisen ura on edennyt vauhdilla. Loikkanen kommentoi:

– Aika normaali kehityspolku Destiassa. Tällaisista osaajista haluamme pitää kiinni. Juho on osoittanut työskentelyllään, että hän on todella pätevä kaveri. Hänen työkuormaansa on voinut kasvattaa reippaastikin, ja aina hän on tehtävistä selvinnyt. Lappeenrannan urakassa hän oli käytännössä jo työmaapäällikkö.
– Hommia on tosiaan riittänyt! Mutta kun tehtävät ovat monipuolisia ja vaihtelevia, ei ehdi kelloon tuijottaa, ja päivät menevät sukkelasti, Kolehmainen sanoo.

Kaksikko sparraa toisiaan. Napit eivät mene vastakkain, molemmat arvostavat ammattimaista otetta työhön.
– Juho hallitsee maarakentamisen ja minä betonirakentamisen. Täydennämme näin toistemme osaamista, Loikkanen ­sanoo.­
– Aki osaa neuvoa suurten projektien talousasioissa ja kokonaisuuksien hallinnassa, Kolehmainen sanoo.
Loikkanen luonnehtii Kolehmaista iloiseksi, positiiviseksi kaveriksi, jolla on asenne kohdallaan. Näillä ominaisuuksilla hän tulee pärjäämään työmaapäällikön tehtävissä, kun urakat ja työporukat vaihtuvat.
Kolehmaisen mukaan Loikkanen on napakka pomo, joka ohjeistaa asiat selkeästi.

Eipä tosin Loikkaselle kannattaisikaan pahemmin ruveta ryttyilemään. Mieheltä löytyy voimanoston SM-kultamitali ja tukku muita mitaleita.

Kirjoittaja: Olli Manninen

Kuvat: Johannes Wiehn