Laitaatsalmeen kaksi Suomen suurinta betonisiltaa

Aiemmin Savonlinnan edustan laivaliikenne kulki Kyrönsalmen syväväylää pitkin. Ajoneuvoliikenne valtatiellä 14 välillä katkesi, kun vanhat läppäsillat nostettiin ylös laivaliikenteen edestä. Laivaliikenne haluttiinkin siirtää helpommin navigoitavaan Laitaatsalmeen.

Rakensimme kolmevuotisessa urakassa Saimaan rannalle kaksi Suomen suurinta betonisiltaa, jotka mahdollistavat korkeidenkin laivojen sujuvan liikennöinnin siltojen alta. Myös autoliikenteen turvallisuus parani siltojen rakentamisen ja Vt 14 kehittämisen seurauksena.

Rakensimme siltojen lisäksi meluesteitä ja kevyen liikenteen väylää. Teimme kevyelle liikenteelle hissit ja eteläisen sillan yhteyteen portaat, joiden ansiosta jalankulkijat pääsevät nyt helposti sillalle ihastelemaan avautuvaa järvimaisemaa.

Suunnittelun ja toteutuksen sekä työolosuhteiden suhteen vaativa urakka vaati erityistä ammattitaitoa. Laitaatsalmen rakennusurakka oli urakan aikaan Suomen suurin puu- ja betonityömaa. Erityisen tarkkaa etukäteissuunnittelua vaati päällysrakenteiden kansien valut. Eteläisen sillan 5 600 kuutiometrin kokoinen kansi on tiettävästi Suomen suurin yhtäjaksoinen siltavalu ja se kesti 5 päivää.

Siltasuunnittelijamme suunnittelivat urakkaan kaikki työnaikaiset rakenteet eli puiset tukitelineet ja muotit, joiden korkeus oli yli 20 metriä, sekä Saimaan syväväylän ylityksen kohdalle työsillat ja teräsristikot, joiden jännemitta oli noin 40 metriä.

Urakassa teimme töitä voimakkaasti virtaavan veden ja ohi kulkevan liikenteen läheisyydessä. Lisäksi työskentely yli 20 metrin korkeudessa vaati erityisen tarkkaa putoamissuojausten suunnittelua. Haastavasta kokonaisuudesta huolimatta urakka sujui hyvin ilman tapaturmia sekä valmistui aikataulussa.

Huomioimme urakan toteutuksessa myös ympäristövastuun. Pulveroimme vanhat sillat ja hyödynsimme materiaalin uudelleen maarakenteessa. Käytimme hankkeessa myös lähituotantoa – esimerkiksi tukitelineiden 6000 kiintokuutiota puutavaraa tuotettiin Itä-Suomessa. Hankkeen jälkeen hyödynsimme kaiken käytetyn puutavaran hakkeeksi.

Artikkeli

Suomen suurimmat betonisillat

Toimiva Suomi
Artikkeli

Tuplasilta

Toimiva Suomi, Topspot
Artikkeli

Silta luo työtä

Infra nyt