Hankkeena haastava Kaisantunneli on infraosaamisen taidonnäyte

Kaisantunneli on kävelijöiden ja pyöräilijöiden tunneli, jonka rakennamme Helsingin päärautatieaseman ratapihan ali. Uusi tunneliyhteys Kaisaniemen puistosta Kansalaistorille alittaa kaikki aseman laiturit ja raiteet ja helpottaa näin kaupunkilaisten liikkumista keskustassa itä-länsisuunnassa. Rakensimme tunnelin yhteyteen myös pyöräpysäköinnin yli tuhannelle pyörälle ja yhdystunnelin olemassa olevaan jalankulkutunneliin.

Urakka oli suunnittelultaan ja toteutukseltaan laaja ja sisälsi pohjarakentamista, louhintaa, betonirakentamista ja ratarakentamista. Toteutus tapahtui vaativassa kaupunkiympäristössä Helsingin päärautatieaseman välittömässä läheisyydessä. Monipuolinen osaamisemme, kokemuksemme ja oma kalustomme loivat hyvät edellytykset vaativan kokonaisuuden toteutukselle.

Alkuvuonna 2021 valmistuneen louhintavaiheen aikana junaliikenne ympäröi louhintakohteitamme kolmelta eri puolelta. Pystyimme silti pitämään matkustajien liikkumiselle aiheutuneen haitan vähäisenä. Yhden räjäytyksen kesto matkustajareittien sulkemisesta niiden avaamiseen kesti vain muutaman minuutin.

Artikkeli
Hankkeet, Kalliorakentaminen, Kaupunkirakentaminen, Pohjarakentaminen, Ratapalvelut

Kaisantunneli tarjoaa sujuvamman väylän Helsingin keskustaan

Takana on lähes neljä vuotta täynnä tuhansien kuutioiden edestä louhintaa, betonitöitä, tiivistä sidosryhmäyhteistyötä ja äärimmäisen tarkkaa yhteensovitusta. Vuosiin mahtuu yli tuhat erillistä ratatyölupaa sekä 126 aikataulutettua räjäytysikkunaa. Toukokuun alussa tunnelin päässä kajasti vihdoin valoa, kun Helsingin päärautatieaseman ratapihan alittava Kaisantunneli vihittiin käyttöön juhlallisin menoin.

Hankkeen aikana teimme muutoksia myös junaliikenteen käytössä oleviin ratoihin. Rata-alueet oli varattava työmaan käyttöön hyvissä ajoin ja sovituista aikatauluista oli pidettävä kiinni.

Teimme Kaisantunnelin betonityöt 14 lohkossa. Suurikokoisten laattojen kertavalut vaativat betonirakentajiltamme kokemusta työn ja logistiikan suunnittelusta. Alueen maaperälajien vaihtelevuus sekä maan alta löytyneet satojen vuosien takaiset rakenteet tekivät tukiseinätyöstä haastavaa. Hankkeen kehitysvaihe, urakan aikaiset yhteisesti sovitut palaverikäytännöt ja tietomallin käyttäminen ovat esimerkkejä keinoistamme sujuvaan työnsuunnitteluun ja etenemisen seurantaan.

Varmistimme urakan aikana päivittäin päärautatieaseman junaliikenteen toimivuuden ja alueella kulkevien noin 200 000 ihmisen turvallisen liikkumisen. Pyrimme pitämään työnaikaiset liikennejärjestelyt mahdollisimman pitkään samoina, jotta haitta matkustajille oli mahdollisimman vähäinen. Ajantasainen hankeviestintämme tuki lukuisten sidosryhmien toiminnan jatkamista mahdollisimman normaalisti.

Kaisantunneli palkittiin Vuoden katutyömaana 2021 vuoden iso kaivutyömaa -kategoriassa Helsingin kaupungin kilpailussa

Kisassa haluttiin nostaa esiin esimerkillisiä työmaita ja jakaa hyviä käytäntöjä rakennusalan toimijoiden kesken.