Artikkeli Infra nyt

Vähäjoen siltaa pystyttämässä

Lahden ja Hollolan välille siirtyvä Vt 12 rakentuu pala palalta kokonaan rakentamattomaan maastoon. Destian rakentama osuus kolmeen jaetusta projektista kattaa Soramäen ja Okeroisten välisen uuden tielinjan, jonka pituus on noin 9 kilometriä. Tuolle matkalle riittää myös uusien siltojen rakentamista ja vanhojen kunnostamista – yhteensä Destian urakka koskettaa 17 siltaa. Yksi näistä uusista silloista on Vähäjoen ja Riihimäki-Kouvola -rautatien ylittävä silta, jota on rakennettu täydellä teholla kesästä 2018 lähtien.

”Rakentaminen aloitettiin jo viime vuoden puolella, ensimmäiset sillan paalutukset tehtiin jo kesäkuussa 2018. Ensimmäisenä rakennuspaikalle tosin piti rakentaa työmaatie ja työsilta, koska tässä rakennetaan ihan uutta infraa keskelle vaikeakulkuista laaksoaluetta. Paalujen jälkeen vuoronsa saivat sillan alusrakenteet anturoineen ja pilareineen, ja näiden jälkeen työmaata on työllistänyt teräsrakenteen kokoaminen lohkoittain sekä sen tunkkaaminen välitukien päälle. Laakerointitöiden jälkeen töitä on aloitettu sillan päällä kannen muotin sekä raudoitustöiden parissa. Sillan betonointitöiden kohokohta, eli kannen valu, on vuorossa alkukesästä”, kertoo työmaainsinööri Jenni Saaretmaa.

Uutta maamerkkiä rakentamassa

Projekti työllistää merkittävää määrää ihmisiä; yhteensä urakassa työskentelee yli 150 henkilöä. Moni heistä on jollain tapaa osallistunut myös sillan S7 rakentamiseen.

”Projekti kiinnostaa meidän oman väen lisäksi myös alan osaajia vaativuutensa vuoksi, mutta myös alueella asuvat seuraavat sillan kohoamista kiinnostuneina – ja onhan ohikiitävästä junasta myös eturivin paikat tarkastella, miten siltaa rakennetaan. Ja mikäs siinä, kyllähän tätä kelpaa esitellä, kun kyseessä on infrarakentamisen taidonnäyte todella vaativan ympäristön keskelle: 230 metriä pitkä liittopalkkisilta, joka tulee palvelemaan Vt12:n autoilijoita ainakin seuraavat sata vuotta. On todella hienoa olla mukana toteuttamassa jotain näin merkittävästi alueen elämää helpottavaa maamerkkiä. Meillä on aivan loistava tiimi kasassa, joka tekee hartiavoimin ja kovalla ammattitaidolla töitä, jotta tulevaisuudessa uudesta sillasta päästäisiin nauttimaan osana täysin uutta kehätietä”, lisää Saaretmaa.

Katso videolta, miten silta rakentui pala palalta alkuvuoden aikana.