Artikkeli Infra nyt

Suomen suurin betonisilta tähdittää Savonlinnan kaupunkikuvaa

Elokuussa 2016 Savonlinnassa alkanut massiivinen siltaprojekti on edennyt viimeiseen vaiheeseen. Laitaatsalmen tuplasillat on avattu liikenteelle ja jäljellä on enää viimeistelytöitä. Paljon on ehtinyt tapahtua kahdessa ja puolessa vuodessa.

Väyläviraston tilaaman betonisiltahanke on 30 miljoonan euron arvoinen investointi ja osa hankekokonaisuutta, jonka tavoitteena on sujuvoittaa Savonlinnan ruuhkautunutta liikennettä. Siltojen rakentamisen lisäksi Destia siirsi syväväylän Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen vesiliikenteen navigoinnin helpottamiseksi.

Siltahanke on työllistänyt viitisenkymmentä työntekijää koko projektin ajan. Parhaimmillaan sillan kansien valutöissä ahkeroi jopa satakunta ammattilaista. Destiasta urakka on työllistänyt kymmenkunta työntekijää, loput ovat olleet eri työvaiheisiin erikoistuneita alihankkijoita. Työmaa on ollut tärkeä työllistäjä myös paikallisille; projektin työntekijöistä noin 85 prosenttia asuu alueella.

– Työt ovat sujuneet saumattomasti kaikkien toimijoiden välillä jopa kiperissä paikoissa. Viime kesän helleaallon vuoksi jouduimme siirtämään valutöitä, minkä takia työt aikataulutettiin uudelleen yli sadan työntekijän osalta. Kaikki ymmärsivät kuitenkin, että siirto on välttämätön työolosuhteidenkin puolesta ja uudesta aikataulusta sovittiin yhteisymmärryksessä, kertoo projektin työmaapäällikkö Aki Loikkanen.

Siltaprojekti valmis kesällä 2019

Destian siltatyömaa on muokannut Savonlinnan kaupunkikuvaa koko projektin ajan ja määrittää kaupungin silhuettia myös valmistuttuaan. Sillan alituskorkeus on 24,5 metriä, joten silta näkyy kauas. Sen alta mahtuvat kulkemaan suuretkin sisävesilaivat.

Siltojen betonikansien valuun käytettiin noin 13 000 m3 betonia. Valun jälkeen sillat jännitettiin, kannet eristettiin, pinta asfaltoitiin ja kaiteet asetettiin paikoilleen. Lopuksi asennettiin valaistus.

– Sillan kokoluokasta kertoo se, että pelkästään eteläisen sillan yksi, noin 360 kuution kokoinen betonoitu välituki vastaa yhtä pienehköä siltaa, Loikkanen kuvailee.

Jäljellä on vielä viimeistelytöitä lähinnä sillan alla, jossa ruoppaustyöt ovat valmistumassa. Työmaa on rauhoittunut talven ajaksi, mutta keväällä toteutetaan mm. hissitornin viimeistelytyöt sekä eroosiosuojavalu. Kokonaisuudessaan projekti valmistuu kesällä 2019.

Siltaprojekti lukuina

• 30 miljoonan euron projekti
• 2 noin 500 metristä jännitettyä betonista palkkisiltaa
• 13 000 m3 betonia
• 8 tukea, joista 2 maatukea ja 6 pilaria
• 24,5 metrin alituskorkeus
• 6000 kiintokuutiota puuta tukirakenteisiin
• 75-80 megapascalin loppulujuus valetussa betonimassassa
• 150 henkilötyövuotta sillan rakennukseen
• 450 henkilötyövuotta urakan kokonaisvaikutus

Kirjoittaja: Tanja Oksa