Artikkeli Toimiva Suomi

LUPAUS

Destia voitti Liikenneviraston tilaaman E18 Haminan ohikulkutien viimeisen urakan aikataululupauksella. Työt luvattiin tehdä 15 viikossa eli puolet lyhyemmässä ajassa kuin tilaajan sallima pisin aika oli.

– Tilaaja antoi etua sellaiselle urakoitsijalle, joka tekisi työt mahdollisimman nopeasti, sillä työmaahan liittyi liikenneturvallisuusriskejä. Urakan ajan Haminan sisääntulotien liikenne oli siirrettävä vanhalle tielle, ja tavoitteena oli palauttaa liikenne takaisin isolle tielle ilman ylimääräisiä viivytyksiä, kertoo Destian työmaapäällikkö Asko Putto.

Työt alkoivat vuoden 2015 kesäkuun alussa ja ne saatiin valmiiksi jopa ennakoitua ripeämmässä tahdissa. Urakan työpäällikkö Lasse Kultanen luettelee urakan menestyksen avaintekijöitä:

– Järkevä etukäteissuunnittelu, osaavat henkilöt, oikeat kalustoresurssit sekä alihankkijoiden huolellinen ja tarkka valinta sekä perehdytys.

Työmaalle perehdytettiin kaikkiaan yli 400 henkilöä. Keskimäärin työmaalla työskenteli samanaikaisesti noin 60 henkilöä. Destian omasta väestä urakka työllisti työmaalla koko ajan noin kolmeakymmentä.

– Urakka oli aikamoista palapeliä. Oli paljon hyvin lyhyitä ja erilaisia osaurakoita tien päällystyksestä kaapelointiin, suojaputkien asentamisesta meluaitojen rakentamiseen, Putto kuvailee.

Destia onnistui lunastamaan antamansa aikalupauksen, mutta helppoja nakkeja Haminan sisääntuloteiden viimeistelytyöt ja Sivatin kevyen liikenteen väylän rakentaminen eivät olleet.

Alkuperäisten suunnitelmien mukaan vanhalle tieosuudelle oli tarkoitus tehdä päällystelaatta vanhan tien mukaisesti. Se ei olisi ollut järkevää, sillä tällöin vanhan tien virheet olisivat toistuneet.

– Teimme vanhan tien pohjasta tietokonemallinnuksen, jonka avulla tien pinta suunniteltiin uusiksi. Käytännössä osa vanhaa päällystettä jyrsittiin pois ja joihinkin kohtiin pantiin tasausmassaa tasaisen lopputuloksen aikaansaamiseksi, Kultanen sanoo.

Muutostyöt toivat lisäpaineita.

– Liikennevirasto pelasi todella hyvin ja joustavasti yhteen kanssamme, vaikka heillä oli samaan aikaan muitakin isoja moottoritiehankkeita. Välillä muutostöissä saatettiin edetä vain tunnin aikajänteellä, mutta päätökset saatiin tehtyä nopeasti, Putto toteaa.

Yhteistyö sujui joustavasti myös Haminan kaupungin kanssa. Sillä on hoitovastuu tieurakan kahdesta kiertoliittymästä Tervasalmen sillalle asti.

”Turha hierominen jäi vähiin.”

Sivatin kevyen liikenteen väylän rakentamisessa päänvaivaa aiheuttivat erittäin ahtaat tilat.

– Väylä on hyvin lähellä 1960-luvulla rakennettua asutusta. Välillä se kulkee melkein seinässä kiinni, Putto sanoo.

Miehet muistelevat kiireistä työrupeamaa helpottuneina ja tyytyväisinä.

– Työmaalle syntyi hyvä henki. Vaikka vauhti oli hirmuinen, töitä oli mukava tehdä. Jokainen venyi vähän lisää, kun kaverikin teki niin, Kultanen kertoo.

– Urakoitsijoilla oli ammattiylpeyttä. Tehtiin kerralla valmiiksi, turha hierominen ja loppufiksailu jäi vähiin, Putto kehuu työporukoita.

OHITUSTIEN VIIMEISTELY

Haminan sisääntulotiet muokattiin kaupunkimaisemmiksi.

Sivatin kylään rakennettiin kevyen liikenteen väylä, joka kulkee Kirkkojärven koululta Kalevankadulle saakka.

Urakka oli viimeinen osa E18-ohikulkutien kokonaisuutta.

Kirjoittaja: Olli Manninen

Kuvat: Johannes Wiehn