Artikkeli Toimiva Suomi

Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa

Destialla on pitänyt kiirettä Kotkan alueella tänä vuonna. Voitetut urakat ovat poikineet uusia ja töitä on riittänyt koko vuoden ajan. Uusin voitettu projekti on alkanut muutama viikko sitten Mussalon satamassa. Destia työskentelee alueella perinteisten ratatöiden lisäksi pienrakentamisen, kuten salaojien ja valaistuslinjojen parissa.

– Voi sanoa, että Destian kaluston näkyvyys alueella sekä oma aktiivisuutemme on poikinut meille jatkuvasti uusia urakoita. Pyrimme tekemään kerralla valmista ”kyllä järjestyy” -hengessä. Sekä työporukan että meidän ja asiakkaiden välille on syntynyt luottamus siitä, että asiat hoidetaan hyvin, kertoo Radan työpäällikkö Sanna Rajala.

Keväällä Destia voitti kaksi Liikenneviraston urakkaa: Vainikkalan raide-eristysmuutokset ja perinteisen vaihteiden vaihtourakan Kotkan Hovisaaressa. Hovisaaren urakassa vaihdettiin parin kuukauden aikana vanhoja vaihteita uusiin. Tämän jälkeen samalta ratapihalta tuli laskentaan linjaurakka Hovisaari–Mussalo päällysrakenne- ja siltatyöt, joka sisälsi raiteiden päällysrakenteen vaihtoa noin kahden kilometrin matkalta. Urakkaan sisältyi myös kaksi siltaa, joista molempiin kuului vesieristyksen uusiminen ja toiseen siltapilarien betonikorjaustyötä. Urakassa toteutettiin myös Radan ensimmäinen omilla resursseilla toteutettu sähköratatyö.

Sattumalta Mussalon sataman alueelta oli tulossa laskentaan rataurakka. Koska Destian henkilöstöä ja kalustoa oli paikalla jo valmiiksi, heitä pyydettiin jättämään tarjous myös tulevasta urakasta, joka lopulta voitettiin.

Yhteistyötä tarjouslaskennassa ja urakoissa

Tarjouslaskennoissa ollaan Kotkan alueella selkeästi onnistuttu. Tarjouslakentaporukassa on mukana koko ketju työpäälliköstä työmaainsinööriin ja lisäksi konsultoidaan esimerkiksi hankintoja tai betonirakentamisen asiantuntijoita tarpeen mukaan. Tarjoukset tehdään yhteistyössä, joten kaikki tietävät, miten urakan on tarkoitus edetä.

– Suurin osa urakoista, jotka ovat menneet laskentaan ja jotka on voitettu, on jo valmiita. Aikataulut ovat pitäneet ja urakat edenneet suunnitelmien mukaisesti, minkä vuoksi meillä on alueella hyvä maine. Teemme tarjouslaskennassa yhteistyötä Etelä-Suomen tarjouslaskentaporukan kanssa. Kysymme laajasti vinkkejä ja ohjeita tekijöiltä, jotta saamme mahdollisimman kattavan ja realistisen tarjouksen aikaiseksi, kertoo Radan tarjouspäällikkö Mikko Sukanen.

Kotkan alueella on tehty yhteistyötä myös radan kunnossapidon porukoiden sekä ratarakentamisen porukoiden kesken. Kunnossapitoalue 6:n työpäällikkö Eija Laukkanen otti kesällä yhteyttä työpäällikkö Sanna Rajalaan.

– Laukkasen Eija soitti ja pyysi resurssiapua Mussalon sataman alueella olevaan pieneen urakkaan. Lupasimme auttaa hoitamaan parin viikon urakan, koska meillä oli tekijöitä vapaana. Vaihdoimme vanhaa raidetta uuteen noin 500 metrin matkalta, Rajala kertoo.

Jälleen kerran tämä pieni urakka ja näkyvyys sataman alueella poiki jälleen suuremman urakan, joka oli tulossa laskentaan samoihin aikoihin. Edelleen työt jatkuvat ja Destia on näkyvästi esillä kehittämässä Kotkan aluetta.

– Tämä vuosi on ollut työntekijöille lottovoitto. On ollut poikkeuksellisen hienoa, että samalle alueelle on sattunut useita urakoita. Moni on pystynyt käymään koko kesän kotoa töissä ja olemme pystyneet hienosti hyödyntämään ja optimoimaan työsuunnitelmia, aikatauluja ja kalustoa pienen porukan kesken, Rajala kiittää.

Hieno tahti jatkuu, sillä piakkoin alkaa uusi urakka, jossa Destia toteuttaa yli kolme kilometriä kaapelireittejä Kymi–Kotka-väliselle rataosuudelle. Destian värit näkyvät alueella siis myös jatkossa.