Destia toteuttaa Paldiskin eteläsataman uuden laiturin paalutustyöt Virossa
45 kilometriä Tallinnasta länteen sijaitseva Paldiskin eteläsatama on yksi Viron merkittävimmistä rahtiliikenteen solmukohdista. Merkitys kasvaa entisestään, sillä pian satamassa on yksi laituri enemmän, ja sitä kautta lisää kapasiteettia laiva- ja lauttaliikenteelle. Aivan käden käänteessä uusi laituri ei meren päälle kuitenkaan rakennu, vaan maatöiden tekeminen edellyttää laiturialueen huolellisia pohjatöitä, jotta rakenteet kestävät vaadittavat kaivuut ja massan täyttötyöt. Kuluneen kesän ja syksyn aikana Destia on toteuttanut uuden laiturin paalutukset, joihin tarvitaan paalujen suuren koon vuoksi erityistä kalustoa sekä vahvaa osaamista.
”Destialla on käytössään modernia teknologiaa, jota ei niin usein käytetä Virossa. Tämä on toinen projekti, jossa teemme yhteistyötä. Hankkeen työntekijät ovat motivoituneita ja tukijärjestelmä on hyvin organisoitu – esimerkiksi työmaa- ja projektipäälliköt ovat aina saatavilla, kun heitä tarvitaan. Jokaisessa projektissa tulee aina vastaan asioita, jotka tulee käydä läpi työprosessin lomassa. Urakan aikana kaikkiin kysymyksiin on löydetty vastaus, ja tarvittaessa mukaan on otettu yhteistyökumppaneiden tai valmistajien asiantuntijoita”, sanoo työmaapäällikkö Rauno Kõiv AS BMGS:n Viron yhtiöstä.
Urakassa tilaajaosapuolena on AS BMGS:n ja Insenerehituse AS:n yhteenliittymä.
Yhteensä 350 metriä pitkän laiturin pohjarakenteiden tukiseinään tulee yhteensä yli 450 paalua. Paalut ovat pisimmillään 29 metriä pitkiä ja painavat jopa 11 000 kiloa, joten tekemistä on kesäkuussa käynnistyneellä työmaalla riittänyt.
”Nämä ovat tavanomaista isompia paaluja, ja paksumman teräksen vuoksi putket ovat myös todella painavia. Isot putket pitää ponttilukkojen takia myös saada porattua yksimittaisena, joten paalutuskoneessa on kerrallaan kiinni merkittäviä massoja. Tästä syystä työ edellyttää aivan omanlaistaan kalustoa sekä osaamista, ja näitä meiltä löytyy omasta takaa”, kertoo työmaapäällikkö Santeri Mustonen.
Erityisosaamiselle on käyttöä kauempanakin
Tällä hetkellä Paldiskin urakalla työskentelee Destialta oman porauskaluston kanssa kahdeksan työntekijää. Töitä heillä on riittänyt syksyyn asti, sillä viimeisen paalun on määrä olla porattuna lokakuun puoliväliin mennessä. Tällä hetkellä työmaan tahti on noin 8 paalua päivässä.
Paalutusten edistyttyä riittävän pitkälle, alkoivat perässä laiturin toisesta päästä seurata muun muassa betonointi- ja raudoitustyöt sekä laiturialueen ankkurointityöt.
Satamahanke on Destian pohjarakentamisen tiimille ensimmäinen Virossa, vaikkakin vastaavien työtehtävien perässä tulee matkattua toisinaan kauaskin. Destian pohjarakentamisen yksikkö palvelee asiakkaita laajalla alueella, ja viime vuosina isoja paaluja on porattu Suomen ja Viron lisäksi myös Ruotsissa ja Norjassa.
”Tämän tyyppisiä, näin suurilla paaluilla tehtäviä paalutuksia ei ihan joka urakassa tehdä. Meiltä löytyy näihin hankkeisiin tarvittava erityisosaaminen ja -kalusto, jota ei ihan kaikkialla omasta takaa ole. Urakoiden mukana on siis päässyt näkemään työmaita lähinnä oman kotiseudun ulkopuolella.”
Vilkas satamalla on tärkeä osa Viron meriliikennettä
Tällä hetkellä Paldiskin satama on erikoistunut autolauttakuljetuksiin, ja se on merkittävä meriyhteys Virosta Länsi-Euroopan satamiin. Sataman kantavuus on Viron suurin, ja urakan myötä laiturin takaosan jokainen neliömetri kantaa jopa 20 tonnin kuorman.
Laajennuksen taustalla on kuitenkin myös tavoite nopeuttaa Viron sekä muiden Baltian maiden tuulivoimatuotannon kehitystä: suotuisan sijaintinsa ansiosta uusi laituri mahdollistaa jatkossa satamalle merkittävän roolin uusien tuulivoimaloiden tuotanto- ja kunnossapitoketjussa, sillä se kasvattaa sataman mahdollisuutta vastaanottaa suuria, tuulivoimalahankkeiden komponentteja kuljettavia erikoisaluksia. Samalla laituri oheisalueineen mahdollistaa lisäkapasiteetin myös esimerkiksi armeijan tarvike- ja ajoneuvokuljetuksille.
Uuden laiturin rakennustöiden aikana satama on täysimittaisesti käytössä, ja työmaan ohi liikennöi päivittäin useita lauttoja sekä laivoja. Vilkkaan sataman arki ei kuitenkaan pohjarakennustöitä häiritse.
”Työt etenevät normaaliin tapaan, vaikka ihan vierestä liikennöi koko ajan suuriakin aluksia. Niitä on hienoa katsoa, eivätkä meidän työmme onneksi vaikeuta laivojen kulkua mitenkään. Pystymme tässä vaiheessa aika hyvin omassa tahdissa edistämään töitä”, Mustonen summaa.