Artikkeli Toimiva Suomi

Destia testasi: dynaamiset tiemerkinnät kestävät Suomen talviolosuhteissa

Eletään syyskuun alkua 2022 Jyväskylässä sähköalan ammattilaisille suunnatuilla messuilla. Destian pisteeltä löytyy ensimmäistä kertaa myös omistajayhtiö Colasin kehittämän tuotteen näyte, joka hehkuu valaistuina näytepisteen lattialla. Tieliikennemerkintöinä esitellyt laitteet herättävät messukävijöissä mielenkiintoa, mutta myös epäileviä kommentteja – ihan hyvä ajatus, mutta ei kai millään toimi täällä meillä pohjoisissa olosuhteissa. Asia selviää vain kokeilemalla, ja niin Destia asensi yhdessä Colasin kanssa ensimmäiset paneelit suomalaiseen maahan odottamaan talven koitoksia.

Messuosaston lattialla hehkunut paneeli on dynaaminen, led-valoilla toimiva tiemerkintätuote Flowell. Colasin kehittämä ja omistama innovaatio on markkinoiden ainut liikenteen kestävä tiehen upotettava tiemerkintäpaneeli, jota hyödynnetään esimerkiksi suojatiemerkintöinä, dynaamisina pysäytysviivoina, paikoitusmerkintöinä sekä varoitusopastimina. Rantauduttuaan Suomeen osaksi Destian palveluvalikoimaa tuote on herättänyt epäilyjen lisäksi myös laajaa kiinnostusta.

”Flowellin kaltaista tuotetta ei ole Suomen markkinoilla aikaisemmin nähty ja ratkaisu on herättänyt runsaasti kiinnostusta. Tarkoitus on, että oman testipilotin jälkeen pääsemme tuomaan tuotetta suomalaiseen katukuvaan myös muualla”, sanoo Destian Telematiikka-yksikön päällikkö Ville Mäki-Lohiluoma.

Valaistut paneelit kiinnittävät huomion

Dynaamiset tiemerkintäpaneelit soveltuvat liikenteessä paikkoihin, joissa on tarve liikenteen ohjaukselle, mutta jonne ei voida tai haluta asentaa liikennevaloja. Laitteiden anturien tunnistaessa lähestyvän ajoneuvon tai kulkijan merkintäpaneelit aktivoituvat ja ohjaavat liikennettä tehden siitä turvallisempaa kaikille osapuolille.

”Kyseessä ei ole yleisratkaisu, jota on kannattavaa käyttää kaikkialla, eikä sillä ole tarkoitus korvata liikennevaloja tai tavallisia tiemerkintöjä. Kuitenkin paikoissa, joissa liikenne on vilkasta eikä liikennevaloja ole, voidaan nähdä selkeitä parannuksia liikenneturvallisuudessa. Tällaisia ovat esimerkiksi vilkkaat kevyen liikenteen risteykset sekä tienylityspaikat. Dynaamisilla valoilla on parempi potentiaali herätellä kuljettajaa kuin tien pintaan maalatuilla merkinnöillä”, Mäki-Lohiluoma jatkaa.

Käytännössä tiemerkinnät voidaan asentaa normaalien tiemerkintöjen tapaan mihin vain, kunhan paikalta löytyy sähkö- sekä tietoliikenneyhteys. Tiemerkinnät on mahdollista säätää tarvittaessa toimimaan vain tiettyinä aikoina ja merkkien valoa voidaan säätää tarpeen mukaan joko manuaalisesti tai automaattisesti ympäristön kirkkauden mukaan.

Kuva: Colas

Talven testikäyttö tarjosi selkeitä näyttöjä edellytyksistä

Laitteen testauspaikaksi valikoitui lopulta syksyllä 2022 Destian toimipiste Imatralla, jossa lumentulo sekä raskaankin kaluston kulkeminen oli taattua.

”Tarvitsimme sijainnin, jossa pystymme tarkkailemaan laitteiden toimivuutta myös lumikerroksen alta ja jossa varmasti kulkee riittävästi liikennettä tuottamaan tarvittava määrä kulutusta tien pintaan. Imatralla meillä on ollut myös mahdollisuus seurata laitteiden toimintaa jatkuvalla kuva- tai videoyhteydellä paikalle asennettujen kameroiden välityksellä”, kertoo Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut -yksikön johtaja Arto Kuskelin.

Mutta miten kokeilussa lopulta kävi, joudutaanko toiveet tuotteen tuomista hyödyistä kuoppaamaan pohjoisen lumisissa ja routaisissa olosuhteissa?

”Laitteet kestivät talven rasituksen hyvin, pinta säilyi hyvänä ja ledit ehjinä huolimatta talviolosuhteista, aurauksesta ja raskaasta liikenteestä. Mitä lumen vaikutuksiin tulee, niin jo matalimmalla valoteholla merkinnät loimottivat selvästi näkyvillä. Tämän testin perusteella voimme sanoa, että kyllä Flowell ajaa asiansa ja toimii myös täällä meillä Suomessa”, toteaa testiä toteuttanut Destian liikenneinfran sähkö- ja telematiikkapalveluiden projektipäällikkö Ilkka Haapamäki.

Myös pohjoisten olosuhteiden ratkaisu

Suomen ja Ranskan lisäksi Flowell löytyy myös Yhdysvalloista, Monacosta, Englannista, Japanista sekä Alankomaista. Imatralta saatu tieto auttaa tuotteen jatkokehityksessä ja tarjoaa lupaavia näkymiä innovaation tulevaisuudesta niin Suomessa kuin maailmalla. Paneelit löytyvät Imatran toimipisteeltä myös jatkossa, ja laitteiston säännöllisiä testejä on tarkoitus jatkaa vuosia eteenpäin.

”Flowell herätti jo hyvin varhain kiinnostusta, mutta samalla epäilyjä useissa pohjoisen ilmaston maissa, joissa esimerkiksi aurauskalusto kuluttaa teitä huomattavasti enemmän. Paneeleita on ollut käytössä paikoissa, joissa lunta sataa satunnaisesti, mutta tämä oli ensimmäinen kerta, kun merkintöjen yli ajettiin aurauskalustolla läpi talven lähes päivittäin. Destian kanssa toteuttamamme testikäyttö Imatralla osoittautuikin lopulta ratkaisevaksi, kun talven jälkeen nähtävissä oli ainoastaan hyvin vähäisiä kulumisen merkkejä”, sanoo Colasin kansainvälisen liiketoiminnan kehityspäällikkö Pierre Trotobas.

Valopaneelit näkyvät myös lumen alta. Kuva: Colas

Artikkelin pääkuva: Colas