Infran taju Hankkeet

Colas laittoi Pariisin kisapuitteet huippukuntoon

Ranskan pääkaupungissa ja sen ulkopuolella tapahtuu suuria! Pariisin keskustasta lähiöihin, Marseillesta Épinaliin, Seine-joelta Välimerelle, kaupungeista maaseudulle… Colas on ahkeroinut viime vuodet varmistaakseen, että Pariisissa viikkoja kestävä urheilutapahtuma saa arvoisensa puitteet. Liikenneinfra, kisapaikat, tekniset rakenteet, rakennukset – konsernin koko asiantuntemus on valjastettu varmistamaan, että urheilun ystävät ympäri maailmaa saavat ikimuistoisen kokemuksen.

Pysyvät urheilutilat paikallisille yhteisöille

Stade de France -stadionin ulkopuolella koko Seine-Saint-Denisin alue Pariisin pohjoisella esikaupunkialueella on juuri nyt maailman huomion keskipiste. Kaupungin valmistautuessa vastaanottamaan delegaatioita, toimittajia ja turisteja sekä järjestämään urheilutapahtumia Colasilla on ollut mahdollisuus näyttää osaamistaan, kehittää infrastruktuuria ja helpottaa siirtymistä eri kisapaikkojen välillä.

Esimerkiksi Le Bourgetiin Colas Bâtiment on rakentanut ympäristöystävällisen monilajikeskuksen. Pääurakoitsijana Colas vastasi koko projektista, mukaan lukien rakenteista ja puukehysten pystyttämisestä, teiden rakentamisesta sekä maisemoinnista. Kiipeilylajitapahtumille tarkoitettu uusi keskus rakennettiin olemassa olevaan koulu- ja urheilukompleksiin, ja toimitilat siirtyvät kisojen jälkeen koululaisten, seurojen ja paikallisten yhdistysten käyttöön. Alueella, jolla liikuntatiloista on akuutti pula, tällaisesta keskuksesta on iloa ja hyötyä pitkään vielä kesän 2024 jälkeen.

Luotu kestämään. Le Bourget -kiipeilyareena tullaan lopulta testamenttaamaan kaupungin, paikallisten asukkaiden ja seurojen käyttöön.

Vain muutaman metrin päässä urheilukeskuksesta sijaitsee Colasin lippulaivahanke: A1-moottoritien ylittävä jalankulkusilta. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yksinomaiseen käyttöön tarkoitettu silta yhdistää Le Bourgetin urheilukeskuksen Dugnyn kaupunkiin, jossa toimittajat asuvat kisojen ajan. Silta luo alueen asukkaille nopeammat yhteydet kaupunkien välillä. Lisäksi se tukee aktiivista elämäntapaa.

Näyttävä 100 metriä pitkä silta on rakennettu paikallisista metsistä peräisin olevasta puusta. Asiakas päätti myöntää sopimuksen Colasille pitkälti yhtiön innovatiivisen ja vähähiilisen ehdotuksen perusteella.

”Kahden tukipylvään välinen etäisyys on 50 metriä”, kertoo Paul de Saint André, Colasin rakennussuunnitteluosaston johtava rakennusinsinööri.

”Muotoilu, arkkitehtoninen ulottuvuus ja käytetyt materiaalit tekevät sillasta arvostetun rakennelman.”

Puitteet kannustavat kestävään liikkumiseen. Uusi A1-valtatien ylittävä silta säästää merkittävästi pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden matka-aikaa.

Liikkuvuuden edistäminen

Hieman kauempana lännessä on otettu käyttöön Fluideo-ratkaisu, jonka toteuttamisessa Colas on myös ollut mukana. Ratkaisu on suunniteltu optimoimaan kuorma-autoliikennettä, ja sitä on käytetty suurissa hankkeissa Saint-Ouenin, Saint-Denisin ja L’Ile-Saint-Denisin kunnissa, joissa urheilijakylät sijaitsevat. Tavoitteena on, että kisoihin palveluja tuottavat yritykset pystyvät tekemään oikea-aikaisia toimituksia kustannusten ja aikataulujen optimoimiseksi sekä toiminnan aiheuttamien haittojen ja päästöjen vähentämiseksi.

Tämä säännelty viimeisen vaiheen logistiikkaratkaisu minimoi vaikutukset paikallisten asukkaiden elämänlaatuun ja vähentää ympäristövaikutuksia. Työhön ovat liittyneet Aulnay-sous-Boisissa sijaitsevan Île-de-Francen alueen tilapäisen linja-autokeskuksen rakentaminen, Saint-Denisin sekakäyttöalueen kehittäminen delegaatioiden linja-autoille, Saint-Denis Pleyelin rautatieaseman ja Pariisin keskustassa sijaitsevan Gare du Nord rautatieaseman parannus- ja rakennustyöt ja paljon muuta. Useat kesää varten toteutetut hankkeet kuvastavat Colasin laajaa osaamista.

Julkisen liikenteen Grand Paris Express verkosto alkaa hahmottua

Tänä kesänä käyttäjät pääsevät nauttimaan myös Colas Railin panoksesta Grand Paris Express -hankkeessa. Linjan 14 eteläinen laajennus muodostaa yhteyden Pariisin Maison Blanchen metroaseman ja Orlyn kansainvälisen lentoaseman välille. Matkailijat pääsevät metrolla pääkaupunkiin hyvin nopeasti (16 minuuttia lentokentältä Olympiadesin metroasemalle).

Colas Rail on toimittanut yli 13,4 kilometriä betonirataa kumipyörämetrojunille ja linjakalustoa eteläiseen laajennukseen. Linjan 14 pohjoinen laajennus Saint-Oueniin asti valmistui jo vuonna 2020. Lisäksi Colas Rail on rakentanut huolto- ja pysäköintiratoja samalle linjalle Morangisissa sijaitsevaan huolto- ja varastointikeskukseen. Tämä keskus on keskeinen osa linjan 14 laajennushanketta, ja se takaa rautatiekaluston luotettavuuden.

Kesä 2024 Pariisissa tulee olemaan ikimuistoinen – osittain Colasin toimittaman infrastruktuurin ja kilpailupaikkojen ansiosta.

Tehokas liikenneverkosto. Colasin toteuttama ratahanke mahdollistaa urheilun ystävien sujuvamman matkustamisen pääkaupunkiin.

Colas Railin, Colas Bâtimentin ja Colas Génie Civilin toteuttamien projektien lisäksi Ranskan hankkeita ovat toteuttaneet myös useat muut Colasin toimijat: Premys (asbestin purku ja hävittäminen Pariisissa ja Le Bourgetissa), Tersen (maatyöt ja –täytöt Dugnyssa), Aximum (merkinnät ja opasteet Saint-Denisissä ja Roissyssa) sekä Spac (ilmajohtojen hautaaminen Saint-Denisissä, Villeneuve-la-Garennessa ja L’Ile-Saint-Denisissä). Radat, tiet, rakentaminen, saasteiden puhdistus, maatyöt ja paljon muuta – Colasin tiimit hoitivat homman!

Épinalin kuohuvan veden stadionista nauttivat kaikki

”Kuohuvan veden stadion” viittaa vesirataan, joka sisältää runsaasti niin luonnollisia kuin keinotekoisia kuohuja, joiden ansiosta stadionilla on mahdollista harjoittaa tällaisen ympäristön edellyttäviä lajeja, kuten kajakki- ja melontalajeja, koskiuintia, koskenlaskua, kumiveneilyä ja surffausta. Épinalin stadionilla kuohut luodaan ohjaamalla Moselle-joen vesi altaaseen vaihtelevalla nopeudella ennen kuin se palautetaan lähtöpisteeseen.

Suljettu ympyrä. Moselle-joen vesi johdetaan radalle kolmen arkhimedeen ruuvin kautta kuohujen luomiseksi

Huippu-urheilijoitakin palvelevassa urheilukeskuksessa on riittävästi kapasiteettia majoittaa katsojia ja järjestää kansainvälisiä kilpailuita, mikä luo uuden ulottuvuuden ranskalaiselle vesiurheilulle. Poikkeuksellinen projekti tarjosi Colasille mahdollisuuden päästä näyttämään osaamisensa monipuolisuutta, sillä se toteutti paitsi urakan maa- ja betonityöt sekä sähköverkot myös korjasi pilaantuneita osia, kehitti vesirataa ja toteutti kohteeseen vähähiilisen Urbalith-pinnoitteen. Pyöräilylle, vaeltamiselle ja lukuisille vesiurheilulajeille suunniteltuna vapaa-ajan alueena Épinalin stadion tukee samalla myös alueen turismina. Kaiken tämän lisäksi myös palokunta voi hyödyntää stadionia harjoitellakseen esimerkiksi tulvariskien hallintaa ja ihmisten pelastamista vedestä. Useat stadionin harrastusmahdollisuuksista ovat olleet käytössä heinäkuusta 2022 lähtien.

Kunnostettu venesatama Marseillessa

Spac puolestaan voitti Etelä-Ranskan Roucas-Blancin venesataman modernisointiurakan. Suojellakseen vesiä eteläiseltä merenkäynniltä Colas rakensi urakassa viisikymmentä metriä pitkän, esivalmistetuista elementeistä tehdyn aallonmurtajan. Teknisen keskuksen laiturialuetta on laajennettu paaluille toteutetulla rakenteella, joka sisältää veneiden hoito- ja nostoalueen (joka on varustettu veden talteenotto- ja käsittelyjärjestelmällä) sekä tankkausaseman. Venesataman ympärille on luotu kävelytie, joka yhdistää Pôle France Voilen purjehduskeskuksen uuteen aallonmurtajaan. Purjehdustapahtumien isännöintiin suunniteltu alue tarjoaa lopulta suuren yleisön saatavilla olevia aktiviteetteja aloittelijoille suunnatuista johdantokursseista ja -tunneista aina keski- ja huipputason purjehtijoille. Samaan aikaan tavoitteena on lisätä tietoisuutta meren elämän ja ympäristön suojelun tärkeydestä alueella.

Puhtaampaa vettä. Kahden asennetun kanavan ansiosta vesi pääsee takaisin altaaseen parantaen samalla sen laatua vähentämällä liettymisen aiheuttamia ongelmia

Yleisen turvallisuuden tukikohta

Saint-Denisissä Colas Bâtiment on rakentanut rakennuksen poliisipalveluille. Seitsemänkerroksisessa laitoksessa on myös laituri, joenvarsitorni ja kasvien avulla puhdistava katto, innovatiivinen ratkaisu jäteveden kierrätykseen. Ympäristövaikutusten minimointiin tähdänneessä hankkeessa uusiokäytettiin vähähiilisiä materiaaleja ja asennettiin aurinkopaneelit. Rakennus toimii poliisin esikuntana kesällä 2024, minkä jälkeen siitä tulee paloasema ensi vuonna.

Vuodesta 2024 eteenpäin. Vuodesta 2025 alkaen tiloissa toimii palomiesten koulutuskeskus ja meritukikohta.

Colas radallaan Liévinissä

Pohjois-Ranskassa Colas voitti kunnostussopimuksen Liévinissä sijaitsevalle Rollencourt-urheilukeskukselle, jota odottaa hankkeen myötä upouusi yleisurheilurata. Työntekijät aloittivat urakan vahvistamalla pohjakerroksen ja käyttämällä olemassa olevia materiaaleja uudelleen hydraulisten sideaineiden avulla. Tämän jälkeen he levittivät asfalttiseoksia ja peittivät ne synteettisellä pinnoitusliuoksella. Useiden paikallisten seurojen käytössä oleva stadion pystyi myös avaamaan ovensa useille kansainvälisille delegaatioille muutamaksi päiväksi harjoittelua varten.

Optimaalista laatua. Tämän tyyppisissä projekteissa ei ole tilaa virheille! Urheilijat tuntevat pienimmätkin epätasaisuudet.